Jag och mina 5 hjärtan.

Direktlänk till inlägg 30 november 2015

Dessa tävlingar..

Av Camilla - 30 november 2015 09:45


Jag har precis läst lite bloggar och annat på nätet om både jul och födelsedagar.

Eftersom vi hade 5 års kalas för vår son igår tänkte jag skriva om hur jag tänker om allt.


Jag har märkt att det är tävlingar om det mesta, barnen som kommer på mina barns kalas berättar vad dom fick och ibland blir det tävling.

Många betalar massa pengar för att ha kalas på lekland tex, men varför? För mig är det opersonligt och mer för att slippa ta hand om ett kalas.. Självklart får man göra det valet och barnen brukar va glada.

Men på ett kalas tycker jag att man ska umgås med några vänner och har kul tillsammans.


Visstdet krävs lite jobb och energi att orka aktivera framförallt yngre barn, men för mig så ingår det i mamma rollen.

Mina två äldsta barn har fått ha pyjamaskväll, och alla som kom då blev inspirerade och sen ville många av tjejerna ha samma. Kevin hade grabbkväll då vi grillade hamburgare tillsammans, spelade fotboll och dom fick spela lite FIFA.

Alla barn har uppskattat våra "kvällar" och vi har enda funkat som en familj och hjälpts åt.


Sen till presenter och nu framförallt jul.

Något jag försöker bli bättre på är att sluta köpa allt onödigt till våra barn, även fast det är svårt.

Och den här julen har jag köpt sånt dom behöver, men även saker jag vet är bra. Men självklart ska dom få lite som dom önskar sig, för det är lite själva grejen tycker jag. Två gånger per år får man önska sig saker, och då kan man inte va för snål heller..

Däremot har jag inte köpt dyra kalendrar, har inte köpt någon choklad heller för den delen.

Och så får det nog bli, godis får dom endå. Det mina barn ser fram emot är julkalendern som går på tv.

Jag är inte den som är snål, men ibland måste jag försöka lära mina barn att man inte kan få allt.


Jag vet en av mina barns kompisar som tyckte att Nicole då hade litet rum, då fick jag lov att fråga om man blir gladare av ett stort rum? nej svarade kompisen, Den kompisen har inga syskon, precis som jag när jag va liten.

Men det enda jag längtade efter va syskon, jag ville inte ha ett eget rum så länge jag fick ett syskon. Tyvärr fick jag nöja mig med ett eget rum. 


Så det är tävlingar om allt från att man är liten tills man dör?

Alla gör sina val.

Och dessa tävlingar börjar gå för långt.

Pengar är inte allt tycker jag, det ska va lagom av allt.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 21 januari 2016 20:52

Ni hittar mig på nouw.com/5barnochfru

Av Camilla - 21 januari 2016 19:07

Dags att testa en ny portal. Följ mig på nouw. "Kod för att importera min blogg till Nouw: 2845193492" ...

Av Camilla - 21 januari 2016 06:37


Godmorgon, att börja morgonen med lite film och mys med barnen är det bästa. Det är "bara" Alvin och Cornelia som är vakna, men snart ska jag väcka dom andra. Natten då, sämre igen. Varför vaknar Cornelia ledsen så ofta?:( Eller vaknar gör hon...

Av Camilla - 20 januari 2016 20:11

Kväll igen och dom äldsta barnen har lagt sig. Själv är jag helt slut, och känner av mina bihålor igen. Men det är väl dags för lite förkylningar nu igen, jag har laddat upp med nässpray och koksalt. Idag kände jag att det va min tur att få gö...

Av Camilla - 20 januari 2016 11:57

Dags att sätta upp lite mål. Jag behöver ha något att se fram emot, och jag har funderat hela morgonen. Ibland måste man helt enkelt tänka på sig själv, vilket jag är väldigt dålig på. Tyvärr finns det inte många att dela sina tankar med, oc...

Ovido - Quiz & Flashcards